Processos Cognitivos envolvidos no cálculo com frações

Silva, João Alberto da

Abstract:

 
O cálculo com frações é um dos conteúdos escolares mais temidos, ainda que utilizado ao longo de toda a vida escolar e em outros domínios que não o da Matemática, tais como a Física, a Química e a Biologia. A pesquisa investiga os modelos de significação elaborados por adolescentes e adultos a propósito de problemas que envolvem frações. Evidencia que apenas pequena parcela dos entrevistados é capaz de elaborar uma explicação completa para um problema que envolva cálculo com frações; os demais apresentam explicações parciais ou incorretas, baseadas na percepção e na incompreensão da relação parte/todo.
 
The calculus of fractions is considered one of the most scaring items of the school curriculum although it is used during the whole schooling process not only Mathematics, but also in other domains such as Physics, Chemistry and Biology. This survey investigates the signification models elaborated by teenagers and adults when solving problems involving fractions. The study showed that only a small amount of the interviewees is able to elaborate a full explanation to a problem involving the calculus of fractions. Most of them just present partial or incorrect explanations based on the perception and on the incomprehension of the relation part/ whole.
 

Show full item record

 

Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

:

  • IE - Artigos publicados em periódicos