Abstract:
Ao aproximar educação não-formal e trabalho, tarefa fundamental que sustenta teoricamente este artigo, transitamos pelos significados que a educação assumiu no decorrer do tempo para as diferentes classes sociais e procuramos mostrar as razões pelas quais ela se restringiu ao repasse do conhecimento socialmente produzido e a espaços criados exclusivamente para esse fim, nascendo a necessidade de, atualmente, adjetivá-la de ambiental e não formal. Explicitamos as
diferentes formas de educação – não formal e ambiental – como trabalho humano útil à classe trabalhadora, e buscamos aproximá-las, por entender sua complementaridade e por serem parte de
uma totalidade maior – educação.
While trying to approximate non-formal education and work, the main task that supports this paper theoretically, we also reviewed the meanings that education has taken on over the years for different
social classes. We aimed at showing the reasons why it was restricted exclusively to pass on socially produced knowledge in spaces specifically designed for this purpose; this fact has triggered the need to call it environmental and non-formal, nowadays. We have defended the different forms of education - non-formal and environmental - as useful work for the working class, and we have tried to approximate them, because we understand its complementarity and see it as a part of
education as a whole.