dc.contributor.author |
Damaceno, Rafael Coelho |
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dc.contributor.author |
Santos, Silvana Sidney Costa |
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dc.contributor.author |
Pivoto, Flavia Lamberti |
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dc.contributor.author |
Silva, Bárbara Tarouco da |
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dc.contributor.author |
Silveira, Rosemary Silva da |
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dc.date.accessioned |
2012-03-05T04:13:56Z |
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dc.date.available |
2012-03-05T04:13:56Z |
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dc.date.issued |
2009 |
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dc.identifier.citation |
DAMACENO, Rafael Coelho et al. Nursing assistance systematization: nursing students’ opinion. Rev Enferm UFPE , v.3, n. 3, jul./set., p. 73-81. 2009. Disponível em: <http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/158/158>. Acesso em 10 jan. 2012. |
pt_BR |
dc.identifier.issn |
1981-8963 |
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dc.identifier.uri |
http://repositorio.furg.br/handle/1/1820 |
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dc.description.abstract |
Objective: to identify the nursing students’ opinion on Nursing Assistance Systematization. Methods: this is about a
qualitative, descriptive and exploratory research made with fifteen students. For collecting data there was a recorded semi-structured interview and for analysis, the themes came together. Results: eleven women and four men among 19 and 39 years old were interviewed. Nine of them had already taken the extracurricular stage, three of them took nursery technical course and four of them act in nursing. As for the theme: touch with Nursing Assistance Sitematization, the students showed the theory classes and practical activities, readings about the
theme, and the participation in courses and events. Conclusion: regards to the feelings experienced in the Nursing Assistance Systematization application, we observed disappointments and frustration; difficulty to learn; disbelief to start practicing; satisfaction and credibility. We noticed that the students understood Nursing Assistance Sitematization as a tool the nurse will have to propose a better care giving importance. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Objetivo: identificar a importância atribuída à Sistematização da Assistência de Enfermagem por estudantes de enfermagem. Métodos: trata-se de uma pesquisa exploratória, descritiva, qualitativa, com 15 estudantes. Na coleta de dados utilizou-se a entrevista semi-estruturada gravada, e, na análise, o agrupamento de temas.
Resultados: os sujeitos foram 11 mulheres e quatro homens, com idades entre 19 anos e 39 anos. Nove deles já haviam realizado estágio extracurricular; três possuíam curso técnico de enfermagem, e quatro atuavam na
enfermagem. Quanto ao tema Contato com a Sistematização da Assistência de Enfermagem, os estudantes citaram as aulas teóricas e atividades práticas, leituras sobre o tema e a participação em cursos e eventos. Em relação a Sentimentos Vivenciados na Aplicação da Sistematização da Assistência de Enfermagem, constatou-se: desapontamento ou frustração; dificuldade em apreender; descrença em colocar em prática; satisfação e
credibilidade. Conclusão: verificou-se que os estudantes compreendiam a Sistematização da Assistência de Enfermagem como ferramenta que o enfermeiro terá à sua disposição para proporcionar um cuidado mais adequado, atribuindo-lhe importância. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Objetivo: identificar la importancia atribuida a la Sistematización de la Asistencia de Enfermería por estudiantes
de enfermería. Métodos: es una investigación exploratoria, descriptiva, cualitativa, con 15 estudiantes. En la colecta de datos fue utilizada la entrevista semiestructurada gravada, y, en el análisis, la agrupación de temas. Resultados: los sujetos fueron 11 mujeres y cuatro hombres, con edades entre 19 años y 39 años. Nueve de ellos ya
habían realizado la pasantía extracurricular; tres poseían curso técnico de enfermería, y cuatro actuaban en la
enfermería. Cuanto al tema Contacto con la Sistematización de la Asistencia de Enfermería, los estudiantes citaron
las clases teóricas y actividades prácticas, lecturas sobre el tema y la participación en cursos y eventos. En respecto a Sentimientos Vivenciados a la aplicación de la Sistematización de la Asistencia de Enfermería, fue constatado: decepción o frustración; dificultad de aprehender; incredulidad en poner en práctica; satisfacción y credibilidad. Conclusión: fue verificado que los estudiantes comprendieron la Sistematización de la Asistencia de Enfermería como una herramienta que el enfermero tendrá a su disposición para proporcionar un cuidado más adecuado,
atribuyéndole importancia. |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.rights |
open access |
pt_BR |
dc.subject |
Nursing |
pt_BR |
dc.subject |
Students |
pt_BR |
dc.subject |
Nursing care |
pt_BR |
dc.subject |
Enfermagem |
pt_BR |
dc.subject |
Estudantes |
pt_BR |
dc.subject |
Cuidados de enfermagem |
pt_BR |
dc.subject |
Enfermería |
pt_BR |
dc.subject |
Estudiantes |
pt_BR |
dc.subject |
Cuidados de enfermería |
pt_BR |
dc.title |
Nursing assistance systematization: nursing students’ opinion |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Sistematização da assistência de enfermagem: importância atribuída por estudantes de enfermagem |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Sistematizaçión de la asistencia de enfermería: importancia atribuida por estudiantes de enfermería |
pt_BR |
dc.type |
article |
pt_BR |