Ambientalização de espaços educativos: aproximações conceituais e metodológicas

Kitzmann, Dione Iara Silveira

Abstract:

 
The objective of this work was to evaluate the process of ambientalization in formal and non-formal systems of education. For this, the concepts of ambientalization and formal/non-formal environmental education had been argued, searching to characterize the educative insertion of the environmental dimension in different levels and spaces. The interrelationships between the formal/non-formal environmental education had been considered, from the point of view of that they are elements of one same system, that they interact between itself and in different phases of the life of the educators. Had been analyzed the proposals of curricular ambientalization of a professionalizing technician course of the “Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – SENAC” (a national system of professional learning); and the studies developed for the international net “Curricular Ambientalización of los Superior Studios - Red ACES”. It was defended the idea of a broad concept of formal environmental education, that must incorporate the space of the environmental education in systems responsible for the qualification of workers in spaces out of school. These spaces are structuralized and regulated, having a formal character. It was considered that these spaces must have identified as of extra-pertaining to school formal education. It is concluded that the ambientalization must be established in criteria and principles defined of clear form, as well as being carried through of systemic form, considering the curricular and institutional reforms, in order to guarantee its adequate implementation.
 
O objetivo deste trabalho foi avaliar o processo de ambientalização em sistemas formais e não-formais de ensino. Para isto, foram discutidos os conceitos de ambientalização e de educação ambiental formal e nãoformal, buscando caracterizar a integração da dimensão ambiental em diferentes níveis e espaços educativos. Foram consideradas as inter-relações entre a educação ambiental formal e não-formal, a partir do ponto de vista de que são elementos de um mesmo sistema, que interagem entre si e em diferentes fases da vida dos educandos. Foram analisadas as propostas de ambientalização curricular de um curso técnico profissionalizante do Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – SENAC; e os estudos desenvolvidos pela Rede internacional “Ambientalización Curricular de los Estúdios Superiores” – Rede ACES. Defendeuse a idéia de uma ampliação do conceito de educação ambiental formal, que deve incorporar o espaço da educação ambiental em sistemas educativos de formação técnica e profissional, responsáveis pela capacitação de adultos trabalhadores em espaços não escolarizados, mas que são estruturados, normatizados e regulados, tendo, portanto, um caráter formal. Foi proposto que estes espaços sejam identificados como de ensino formalextra-escolar. Conclui-se que a ambientalização deve estar baseada em critérios e princípios definidos de forma clara e abrangente, assim como ser realizada de forma sistêmica, considerando tanto a reforma curricular quanto a institucional, de modo a garantir a sua adequada implementação.
 

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