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dc.contributor.author Dumith, Samuel de Carvalho
dc.contributor.author Hallal, Pedro Rodrigues Curi
dc.contributor.author Menezes, Ana Maria Baptista
dc.contributor.author Araújo, Cora Luiza Pavin
dc.date.accessioned 2012-11-22T18:17:27Z
dc.date.available 2012-11-22T18:17:27Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation DUMITH, Samuel Carvalho et al. Sedentary behavior in adolescents: the 11-year follow-up of the 1993 Pelotas (Brazil) birth cohort study. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 26, n. 10, p. 1928-1936, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csp/v26n10/09.pdf>. Acesso em: 21 nov. 2012. pt_BR
dc.identifier.issn 0102-311X
dc.identifier.uri http://repositorio.furg.br/handle/1/2817
dc.description.abstract The aim of this study was to estimate the prevalence of sedentary behavior and investigate associated factors in adolescents 11 years of age from the 1993 birth cohort in Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. Sedentary behavior was investigated with a questionnaire, and was defined as spending more than two hours per day watching television, playing videogames, or using the computer. Of the 4,452 adolescents interviewed, 98% reported watching television, 44% playing videogames, and 22% using the computer. The average time spent on each of these electronic media was 197, 36, and 17 minutes per day, respectively. Prevalence of sedentary behavior was 79.7% (95%CI: 78.6; 80.9) and showed a positive association with socioeconomic level and nutritional status and a negative association with well-being. These 11-year-olds spent extensive time at TV viewing, videogames, and the computer. Special attention should be given to the most exposed groups of adolescents, including the more affluent, overweight, and those with limited schooling. pt_BR
dc.description.abstract O objetivo deste estudo foi determinar a prevalência e investigar os fatores associados ao comportamento sedentário em adolescentes de 11 anos, pertencentes à coorte de nascimentos de 1993 de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. O comportamento sedentário foi coletado por meio de questionário, e definido como ficar mais de duas horas por dia assistindo à televisão, jogando videogame ou usando computador. Dos 4.452 adolescentes entrevistados, 98% assistiam à televisão, 44% jogavam videogame e 22% usavam computador. O tempo médio na frente de cada um desses meios eletrônicos foi, respectivamente, 197, 36 e 17 minutos por dia. A prevalência de comportamento sedentário foi de 79,7% (IC95%: 78,6; 80,9), e teve uma associação positiva com nível socioeconômico e com estado nutricional, e negativa com a escala de bem-estar. O tempo despendido em atividades como ver televisão, jogar videogame e usar computador foi elevado (média superior a 4 horas/dia). Maior atenção deve ser dada aos grupos mais expostos, tais como adolescentes de classe alta, acima do peso e com menor nível de bem-estar. pt_BR
dc.language.iso eng pt_BR
dc.rights open access pt_BR
dc.subject Sedentary lifestyle pt_BR
dc.subject Adolescent pt_BR
dc.subject Cohort studies pt_BR
dc.subject Estilo de vida sedentário pt_BR
dc.subject Adolescente pt_BR
dc.subject Estudos de coortes pt_BR
dc.title Sedentary behavior in adolescents: the 11-year follow-up of the 1993 Pelotas (Brazil) birth cohort study pt_BR
dc.title.alternative Comportamento sedentário em adolescentes: a visita de 11 anos da coorte de nascimentos de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, 1993 pt_BR
dc.type article pt_BR
dc.identifier.doi http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2010001000009 pt_BR


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