Impacto ambiental do asfaltamento da BR101 sobre as marismas de São José do Norte (RS, Brasil): Estado atual efeitos potenciais

Costa, César Serra Bonifácio; Marangoni, Juliano César

Abstract:

 
The Federal Government's decision to cover the southern part of the BR 101 highway between the towns of Tavares and São José do Norte with asphalt, called for a study to evaluate the induced effects on land-use and development not just along the highway but also on 2.11 km² (211 hectares) of salt marshes of the Patos Lagoon estuary, located in a possible transportation corridor of this enterprise. The study combined a method of visual impact quantification and an impact matrix analysis for both, actual and postenterprise scenarios. Five salt marshes units, with surface areas ranging from 0.09 to 1.27 km², can be differentiated by their spatial continuity and/or dominant plant cover. In each salt marsh seven structural and six functional impacts were discriminated over two to three 10,000 m² plots. Eighteen herbaceous plant species were found. Owing to the origin of sediments, São José do Norte marshes range from recently formed sandy marshes near the estuary inlet to older inner marshes with lagoonal sediment rich in silt-clay and organic matter. The most frequent and intense structural impacts today are cattle and horses grazing, embankments and excavation of drainage canals. The main functional impacts are garbage deposition and eutrophication from sewage. The analysis of post-enterprise scenario without environmental safeguards found that the seriousness of impacts on salt marshes should increase 1.6 to 4.5 times (up to 70% of the maximum impact 2 seriousness value). Additionally, burning and prune of vegetation, previously not characterized as important functional impacts, could become major environmental problems. Using the scenario of implementation of environmental safeguards, such as placement of educational and regulation signs, patrol to prevent fires, grazing, oil spill, stream channelization, domestic and industrial pollution, it was demonstrated that the impact seriousness level can be maintained and even reduced in some marshes.
 
A decisão do Governo Federal de asfaltar o trecho mais ao sul da BR 101, entre as cidades gaúchas de Tavares e São José do Norte, levou ao estudo dos impactos potenciais induzidos no desenvolvimento e uso da terra no entorno de 2,11 km2 (211 hectares) de marismas (banhados salgados), localizados na margem do estuário da Lagoa dos Patos e junto a um provável corredor de acesso para a BR 101. O estudo combinou um método de quantificação visual de impacto e uma análise matricial de impacto, para os cenários atual e de pós-desenvolvimento. Cinco áreas de marismas, geograficamente distintas quanto a descontinuidade espacial e da cobertura vegetal dominante, têm áreas que variam de 0,09 a 1,27 km2. Em cada marisma, sete impactos estruturais e seis funcionais foram discriminados sobre 2 a 3 áreas de 10.000 m². Dezoito espécies de plantas herbáceas foram encontradas nas marismas, que variaram de recentemente formadas em ambiente sedimentar marinho até marismas mais antigas recobertas porsedimento lagunar (com maiores teores de finos e matéria orgânica). Atualmente, os impactos estruturais mais freqüentes e mais intensos são a pastagem por gado e cavalos, canalização e a construção de aterros. Os impactos funcionais mais importantes foram a deposição do lixo antropogênico e a eutrofização. Se não forem tomadas salvaguardas ambientais, o grau de impactação das marismas deverá aumentar de 1,6 a 4,5 vezes (até 70% do máximo valor estimável), além de que novos impactos funcionais deverão ocorrer (incidência de queimadas e podas da vegetação). O cenário de utilização de salvaguardas ambientais, tais como a sinalização, fiscalização para prevenir incêndios, pastagem, deposição de óleo, canalização, poluição doméstica e industrial, demonstrou que o nível de impactação pode ser mantido e até reduzido em algumas marismas.
 

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