Abstract:
In the Southern Coastal Plain of the RS, the large distances of rock’s transport materials have been making unfeasible the economic paving of roads characterized by the low volume of traffic. Aiming the cost’s reduction, alternatives are looked to substitute the noble materials by local soils in the project and execute of the pavement’s structures. In this dissertation are presented results about the investigation of physical, mineralogical and technological
properties of fine sandy soils in a geotechnical grouping denominated “ lateritic sands” (Bastos, 2002). These soils wich constitute the horizon’s subsuperficial profiles of Argissolo Vermelho-Amarelo developed on the Coastal Barrier BII (Pleistocene), with physical and
morphologic characteristics similar to the lateritic fine sandy soils (SAFL) found in the southeast of Brazil, they were submitted to the criterion of choice based on MCT
Methodology (Villibor and Nogami, 1982). Any researched soils assists in totally the proposal criterion. The ARMAR soil, although presents expansion above the limit of the specification, is the one that presents better acting in support’s capacity, and is the one of the soils that less stands back of the suitable superior limit as the capillary sorption. This fact, ally to the same belong to a commercial’s place, motivated their utilization in the measure ments by the PMSP (PMSP, 1992) method, of the hypothetical pavement structure with base in SAFL
accomplished in this work. The results show that no soil of this nature can be used
indiscriminately like SAFL, without a discerning technological control for MCT
Methodology tests is accomplished and that all the recommended executive procedures, in
matter that they guarantee that the base doesn’t suffer “softening” for saturation effect, be assisted. In spite of, the employment of lateritic fine sandy soils constitutes an alternative technically viable for low cost paving in the Southern Coastal Plain of RS.
Na Planície Costeira do Sul do RS, as elevadas distâncias de transporte de materiais pétreos têm inviabilizado economicamente a pavimentação de vias caracterizadas pelo baixo volume de tráfego. Visando a redução destes custos, buscam-se alternativas para substituição dos materiais ditos nobres por solos locais no projeto e execução das estruturas de pavimentos.
Nesta dissertação são apresentados resultados da investigação de propriedades físicas,
mineralógicas e tecnológicas de solos arenosos finos de um agrupamento geotécnico
denominado “areias lateríticas” por Bastos (2002). Estes solos, que constituem o horizonte subsuperficial de perfis de Argissolo Vermelho-Amarelo desenvolvido sobre a Barreira Litorânea BII pleistocênica, com características físicas e morfológicas similares aos solos arenosos finos lateríticos (SAFL) encontrados na região sudeste, foram submetidos ao critério
de escolha de solos para bases pela Metodologia MCT (Villibor e Nogami, 1982). Nenhum dos solos pesquisados atende na totalidade o critério proposto. O solo ARMAR, embora apresente expansão acima do limite da especificação, é aquele que apresenta melhor
desempenho quanto a capacidade de suporte, e é um dos solos que menos se afasta do limite
superior indicado quanto a infiltrabilidade. Este fato, aliado ao mesmo pertencer a uma jazida comercial, motivou a utilização do mesmo no dimensionamento pelo Método da PMSP
(PMSP, 1992) de uma hipotética estrutura de pavimento com base em SAFL realizado neste
trabalho. Os resultados mostram que nenhum solo desta natureza pode ser indiscriminadamente utilizado como SAFL, sem que um criterioso controle tecnológico pelos
ensaios da Metodologia MCT seja realizado e que todos os procedimentos executivos
recomendados, em particular que garantam que a base não sofra “amolecimento” por efeito de
saturação, sejam atendidos. Não obstante, o emprego de solos arenosos finos de comportamento laterítico constitui uma alternativa tecnicamente viável para pavimentação de baixo custo na Planície Costeira Sul.
Description:
Dissertação(mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica, Escola de Engenharia, 2005.