Abstract:
Objective: to identify how the Personal Marketing’s (PM) characteristics in the nurse’s work are realized by the patients.
Method: it is a qualitative, descriptive and exploratory research with customers of university hospital in south of Brazil. Data
collection was conducted during the months from January to May 2010 through semi-structured interviews and analysis with
support in Content Analysis. The subjects were 15 patients admitted to the unit who agreed to participate and allowed their
interviews were recorded and disseminated and sign the Free and informed consent. The subjects who identified the nurse
received nicknames that correspond to names of nurses who were part of nursing's history as Florence Nightingale, Ana Neri,
Wanda Horta, Hilda Krisch, Zaira Cintra Vidal. The subjects who did not identify the nurse were named as E1, E2, E3 ... E10. This
study was submitted to the Ethics Committee in Research in Health at the University of Rio Grande and agreed with the opinion
no 33/2010. Results: that nurse's verbal communication was ineffective; customers observed the appearance of these
professionals and their non-verbal communication; nurse's interpersonal relationships were fragmented; management exercised
by them was invisible; care/assistance, when provided by the nurse, was a source of professional identification. Conclusion:
there is necessity of adherence strategies of MP in nurse's work conduction to generate a positive image of the profession with
the clientele hospital. no need for membership of the MP strategies in driving the work of nurses to create a positive image of the
profession with the hospital customer.
Objetivo: identificar como características do Marketing Pessoal (MP) no trabalho de enfermeiros são percebidas por clientes de
um hospital universitário. Método: estudo de abordagem qualitativa, descritiva e exploratória com clientes de uma unidade de
internação de um hospital universitário do Sul do Brasil. A coleta de dados foi realizada durante os meses janeiro a maio de 2010,
por meio de entrevistas semiestruturadas e a análise com respaldo na Análise de Conteúdo. Os sujeitos foram 15 pacientes
internados na unidade, que concordaram em participar da pesquisa e permitiram que suas entrevistas fossem gravadas e
divulgadas, além de assinarem o Consentimento Livre e Esclarecido. Os sujeitos que identificaram o profissional enfermeiro
receberam pseudônimos que correspondem a nomes de enfermeiros que fizeram parte da história da enfermagem como Florence
Nightingale, Ana Neri, Wanda Horta, Hilda Krisch, Zaira Cintra Vidal. Os sujeitos que não identificaram o profissional enfermeiro
foram denominados como E1, E2, E3...E10. O presente estudo foi encaminhado ao Comitê de Ética em Pesquisa na Área de Saúde
da Universidade do Rio Grande e aprovado com o parecer no 33/2010. Resultados: os resultados mostraram que a comunicação
verbal dos enfermeiros foi ineficaz; os clientes observaram a aparência desses profissionais, bem como sua comunicação não
verbal; as relações interpessoais dos enfermeiros eram fragmentadas; a gerência exercida por eles era invisível; o
cuidado/assistência, quando prestado pelo enfermeiro, era fonte de identificação profissional. Conclusão: há necessidade de
adesão de estratégias do MP na condução do trabalho dos enfermeiros para gerar uma imagem positiva da profissão junto à
clientela hospitalar.
Objetivo: identificar cómo las características de Marketing Personal (MP) en el trabajo de las enfermeras son percibidos por los
clientes de un hospital universitario. Método: es un estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio en una unidad de
hospitalización de un hospital universitario en el sur de Brasil. La recolección de datos se llevó a cabo durante los meses de enero
a mayo de 2010 a través de entrevistas semi-estructuradas y análisis con apoyo en el análisis de contenido. Los sujetos fueron 15
pacientes ingresados en la unidad que aceptaron participar y permitieron que sus entrevistas fuesen grabadas y difundidas, y
firmar el formulario de consentimiento. Los sujetos que se identificaban con la enfermera recibierón apodos que corresponden a
los nombres de las enfermeras formadoras de la historia de la enfermería, como Florence Nightingale, Ana Neri, Horta Wanda,
Krisch Hilda, Zaira Cintra Vidal. Los sujetos que no identificarón la enfermera fueron nombrados como E1, E2, E3... E10. Este
estudio fue presentado al Comité de Ética en Investigación en Salud de la Universidad de Río Grande y de acuerdo con el
dictamen n o 33/2010. Resultados: los resultados mostraron que la comunicación verbal del enfermero fue ineficaz; los clientes
observan la apariencia de estos profesionales y su comunicación no verbal; las relaciones interpersonales de las enfermeras
estaban fragmentadas; la gestión ejercida por ellos era invisible; la atención/asistencia, cuando son proporcionados por la
enfermera, era una fuente de identificación profesional. Conclusión: hay necesidad de adhecion de estrategias del MP en la
conducción del trabajo de las enfermeras para generar una imagen positiva de la profesión con la clientela hospitalaria.