dc.contributor.author |
Kunz, Jaciel Gustavo |
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dc.contributor.author |
Castrogiovanni, Antonio Carlos |
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dc.date.accessioned |
2021-08-24T19:53:43Z |
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dc.date.available |
2021-08-24T19:53:43Z |
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dc.date.issued |
2020 |
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dc.identifier.citation |
KUNZ, Jaciel Gustavo; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Turismo e paisagens lacustres: uma análise estética de fotografias da Lagoa Mirim (Brasil/Uruguai). Turismo - Visão e Ação, Balneário Camboriú, v. 22, n. 3, p. 508-532, set./dez. 2020. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rtva/article/view/17005/9636. Acesso em: 21 jun. 2021. |
pt_BR |
dc.identifier.issn |
1983-7151 |
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dc.identifier.uri |
http://repositorio.furg.br/handle/1/9617 |
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dc.description.abstract |
A experiência turística da paisagem é marcadamente estética. A fotografia dos
turistas é, também, prática geográfica. O objetivo desse artigo é analisar como funcionam
esteticamente fotografias de paisagens da Lagoa Mirim (Brasil/Uruguai), clicadas de 2000
a 2018, e disponibilizadas no repositório Flickr®. Como objetivos específicos, descrevemos os
documentos em análise e caracterizamos os sítios estudados: Praia/Vila da Capilha e Porto
de Santa Vitória, no Brasil; e Balneário de Lago Merín, no Uruguai. Na interface entre Turismo e
Geografia, estabelecemos um estado do conhecimento dos temas em questão. Analisamos
o conteúdo de 65 fotografias e das legendas disponíveis. Do estudo da Lagoa Mirim como
objeto geográfico, identificamos como principais conotações estéticas de sua paisagem
turística: a dominância romântica do pitoresco e do melancólico; a relevância do pôr do
sol no “lado” brasileiro; uma vacationscape de balneário em Lago Merín; e a recorrência
de temas de aventura na Capilha. Encontramos, ainda, algumas ambiguidades entre o
pitoresco e o sublime. Nosso intuito é oferecer ferramental teórico-metodológica para estudo
de paisagens turísticas por meio de fotografias. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Tourist experiences of landscape are highly aesthetic. Moreover, tourist photography
is a geographical practice. The goal of this work is to analyze how tourists’ photographs of
landscapes of Lagoa Mirim, a lake located on the Brazil-Uruguay border, function in terms of
aesthetics. The photographs were taken between 2000 and 2018, and are available in the Flickr®
repository. The specific goals of this work were to describe the documents under analysis, and
to characterize the studied sites: Praia/Vila de Capilha and Porto de Santa Vitória, both in Brazil,
and Balneário de Lago Merín, in Uruguay. In the interface between Tourism and Geography,
we established the state-of-art in terms of research on the themes debated. We also analyzed,
iconically, the content of 65 photographs and the available captions. From the study of Lagoa
Mirim as a geographic object, we identified key aesthetic connotations of its touristscape: a
predominance of picturesque and melancholic-romantic; the relevance of the sunset on the
Brazilian side of the lake; a vacationscape of the seashore in Lago Merín; and the prevalence of
adventure motifs in Capilha. We also found some ambiguities between picturesque and sublime.
Our aim is to provide a theoretical and methodological framework for the study of touristscapes
through photography. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
La experiencia turística del paisaje es notablemente estética. La fotografía turística es
también práctica geográfica. En este artículo, el objetivo es analizar estéticamente las fotografías
de paisajes de la Laguna Merín (Brasil / Uruguay), sacadas entre 2000 y 2018, y disponibles en
el repositorio Flickr®. Como objetivos específicos, describimos los documentos bajo análisis y los
puntos estudiados: Playa/Villa de la Capilla y Puerto de Santa Victória, en Brasil, y Lago Merín, en
Uruguay. En la interfaz entre Turismo y Geografía, establecimos un estado del arte de los temas en
cuestión. Hemos revisado el contenido de 65 fotografías y los subtítulos disponibles. Del estudio de
la Laguna Merín como objeto geográfico, identificamos las principales connotaciones estéticas
de su paisaje turístico: el dominio del romántico del pintoresco y melancólico; la relevancia de la
puesta del sol no en el “lado” brasileño; un paisaje vacationscape en Lago Merín; y la recurrencia
de temas de aventura en La Capilla. Hay también algunas ambigüedades entre lo pintoresco y
lo sublime. Nuestro objetivo es proporcionar herramientas teóricas y metodológicas para estudiar
el paisaje turístico a través de fotografías. |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.rights |
open access |
pt_BR |
dc.subject |
Turismo |
pt_BR |
dc.subject |
Paisagens |
pt_BR |
dc.subject |
Estética |
pt_BR |
dc.subject |
Fotografia |
pt_BR |
dc.subject |
Lagoa Mirim |
pt_BR |
dc.subject |
Tourism |
pt_BR |
dc.subject |
Landscapes |
pt_BR |
dc.subject |
Aesthetics |
pt_BR |
dc.subject |
Photography |
pt_BR |
dc.subject |
Paisajes |
pt_BR |
dc.subject |
Fotografía |
pt_BR |
dc.subject |
Laguna Merín |
pt_BR |
dc.title |
Turismo e paisagens lacustres: uma análise estética de fotografias da Lagoa Mirim (Brasil/Uruguai) |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Tourism and lake landscapes: an aesthetic analysis of photographs of Lagoa Mirim (Brazil/Uruguay) |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Turismo y paisajes lacustres: un análisis estético de fotografías de Lagoa Mirim (Brasil/Uruguay) |
pt_BR |
dc.type |
article |
pt_BR |
dc.identifier.doi |
https://doi.org/10.14210/rtva.v22n3.p508-532 |
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