The purpose of the communication process of group activities in the Family Health Strategy

Cardoso, Leticia Silveira; Vaz, Marta Regina Cezar; Silva, Mara Regina Santos da; Costa, Valdecir Zavarese da

Abstract:

 
This study identified the purposes of the communication process in the group activities of the Family Health strategy from the perspective of nurses. Semi-structured interviews were conducted and recorded with 60 nurses and non-participant observation with 19 group activities, analyzed according to qualitative content analysis. Five categories emerged: Health education, Clinical follow-up, Co-responsibilization of patients, Team-Community Interaction, and Work Organization. These categories revealed that the establishment of reciprocal interactions among professionals, patients and families favor health promotion because it encourages the exchange of knowledge among the participants concerning their health experiences.
 
Objetivou-se, por este estudo, identificar os sentidos de finalidade do processo comunicacional nas atividades em grupo da Estratégia Saúde da Família, na perspectiva dos enfermeiros. Usaram-se as técnicas de entrevista semiestruturada gravada, com 60 enfermeiros, e de observação não participante, em 19 atividades em grupo, analisadas segundo abordagem qualitativa de conteúdo. Evidenciaram-se cinco categorias: educação em saúde, acompanhamento clínico, corresponsabilização dos clientes, interação equipe/ comunidade e organização do trabalho, permitindo inferir que o estabelecimento de interações de reciprocidade entre profissionais/clientes/família favorece a intervenção promotora da saúde, por estimular a troca de conhecimentos entre os participantes, a respeito de suas experiências de saúde.
 
Se objetivó identificar los sentidos de finalidad del proceso de comunicación en las actividades en grupo de la Estrategia Salud de la Familia, en la perspectiva de los enfermeros. Se usó las técnicas de entrevista semiestructurada grabada con 60 enfermeros y de observación no participante en 19 actividades en grupo, analizadas según el abordaje cualitativo de contenido. Se evidenció cinco categorías: Educación en Salud, Acompañamiento Clínico, Corresponsabilidad de los Clientes, Interacción Equipo Comunidad y Organización del Trabajo. Ellos permitieron inferir que el establecimiento de interacciones de reciprocidad entre profesionales, clientes y familia favorece la intervención promotora de la salud por estimular el intercambio de conocimientos entre los participantes al respecto de sus experiencias de salud.
 

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