Abstract:
O artigo trata da descrição e dos resultados alcançados por uma proposta pedagógica em Educação Ambiental (EA) formal, possível de ser aplicada no Colégio Técnico Industrial da Universidade Federal do Rio Grande(CTI/FURG), hoje denominado IFRS1, originada na pesquisa científica realizada pelo autor no Mestrado em Educação Ambiental – MEA/FURG (2003/2006), com fundamentos nos Princípios da Dinâmica de Sistemas, na ferramenta de modelagem computacional STELLA e no currículo da disciplina Gestão pela Qualidade Total (GQT), ministrada pelo autor, na referida instituição de ensino público federal.
This paper deals with the description and the results gotten by a pedagogical proposal in formal Environmental Education (EA) which was carried out with students at the Colégio Técnico Industrial (CTI/FURG), a technical school thatbelongs to the Universidade Federal do Rio Grande and whose name has changed to Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). The project resulted from the scientific research that was done by the author in his Master’s Program in Environmental Education - MEA/FURG (2003/2006). It is based on the principles of System Dynamics, on the STELLA computer modeling program and on the curriculum of the discipline Total Quality Management (TQM) which is taught by the author in the federal technical school.