Descrição e resultados de uma proposta de Educação Ambiental baseada na Dinâmica de Sistemas e na disciplina Gestão pela Qualidade Total focada nos estudantes do Colégio Técnico Industrial da FURG - CTI/FURG
Resumo
O artigo trata da descrição e dos resultados alcançados por uma proposta pedagógica
em Educação Ambiental (EA) formal, possível de ser aplicada no Colégio Técnico
Industrial da Universidade Federal do Rio Grande (CTI/FURG), hoje denominado
IFRS1
, originada na pesquisa científica realizada pelo autor no Mestrado em
Educação Ambiental – MEA/FURG (2003/2006), com fundamentos nos Princípios
da Dinâmica de Sistemas, na ferramenta de modelagem computacional STELLA e no
currículo da disciplina Gestão pela Qualidade Total (GQT), ministrada pelo autor, na
referida instituição de ensino público federal.
This paper deals with the description and the results gotten by a pedagogical proposal in formal Environmental Education (EA) which was carried out with students at the Colégio Técnico Industrial (CTI/FURG), a technical school that belongs to the Universidade Federal do Rio Grande and whose name has changed to Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). The project resulted from the scientific research that was done by the author in his Master’s Program in Environmental Education - MEA/FURG (2003/2006). It is based on the principles of System Dynamics, on the STELLA computer modeling program and on the curriculum of the discipline Total Quality Management (TQM) which is taught by the author in the federal technical school.
This paper deals with the description and the results gotten by a pedagogical proposal in formal Environmental Education (EA) which was carried out with students at the Colégio Técnico Industrial (CTI/FURG), a technical school that belongs to the Universidade Federal do Rio Grande and whose name has changed to Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). The project resulted from the scientific research that was done by the author in his Master’s Program in Environmental Education - MEA/FURG (2003/2006). It is based on the principles of System Dynamics, on the STELLA computer modeling program and on the curriculum of the discipline Total Quality Management (TQM) which is taught by the author in the federal technical school.
Descrição
Palavras-chave
Educação Ambiental, Gestão pela Qualidade Total (GQT), Dinâmica de sistemas, Modelagem computacional STELLA, Environmental Education, Administration for the Total Quality (QTA), Dynamics of systems, STELLA computational modelling
Citação
ORSINI, Ronaldo Nunes; SANTOS, Arion de Castro Kurtz dos. Descrição e resultados de uma proposta de Educação Ambiental baseada na Dinâmica de Sistemas e na disciplina Gestão pela Qualidade Total focada nos estudantes do Colégio Técnico Industrial da FURG - CTI/FURG. Ambiente & Educação, Rio Grande, v.16, n.1, p.113-136, 2011. Disponível em: <https://www.seer.furg.br/ambeduc/article/view/ 1108 > Acesso em: 11 Dez. 2016.
