MOOC como estratégia de engajamento pedagógico : uma experiência aplicada no curso de Sistemas de Informação

Garcia, Marcelo

Abstract:

 
Este trabalho busca evidências sobre o potencial dos Massive Open Online Courses (MOOCs) como estratégia de engajamento pedagógico e instrumento de aprendizagem autônoma. O experimento ocorreu com um grupo de estudantes da disciplina da Interface Humano Computador do curso de Sistemas de Informação, com alunos participando de cursos MOOCs durante o semestre. Como instrumento de investigação foi construída uma avaliação baseada na Taxonomia de Bloom que organiza de forma hierárquica os seis níveis do domínio cognitivo. Identificou-se melhoria de desempenho dos processos cognitivos entender, aplicar, analisar e criar.
 
This paper seeks evidence on the potential of the Massive Open Online Courses (MOOCs) as a pedagogical engagement strategy and an autonomous learning tool. The experiment was carried out with a group of students from the Human Computer Interface course of the Information Systems course, with students participating in MOOCs courses during the semester. As an instrument of investigation, an evaluation was constructed based on the Taxonomy of Bloom that hierarchically organizes the six levels of the cognitive domain. It was identified performance improvement of cognitive processes to understand, apply, analyze and create.
 

Show full item record

 

Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

:

  • C3 - Mestrado em Engenharia da Computação