EE - Trabalhos apresentados em eventos
URI permanente para esta coleçãohttps://rihomolog.furg.br/handle/1/515
Navegar
2 resultados
Resultados da Pesquisa
- ItemConstructal design of perforated steel plates subject to linear elastic and nonlinear elastoplastic buckling(2013) Helbig, Daniel; Real, Mauro de Vasconcellos; Correia, Anderson Luis Garcia; Santos, Elizaldo Domingues dos; Isoldi, Liércio AndréSteel plates are used in a great variety of engineering applications, such as deck and bottom of ship structures, and platforms of offshore structures. Cutouts are often provided in plate elements for inspection, maintenance, and service purposes. So, the design of shape and size of these holes is significant. Usually these plates are subjected to axial compressive forces which make them prone to instability or buckling. If the plate is slender, the buckling is elastic. However, if the plate is sturdy, it buckles in the plastic range causing the so-called inelastic (or elasto-plastic) buckling.Therefore, the goal of this work is to obtain the optimal geometry which maximizes the buckling load for steel plates with a centered elliptical perforation when subjected to linear and nonlinear buckling phenomenon by means of Constructal Design. To do so, numerical models were developed in ANSYS software to evaluate the elastic and elasto-plastic buckling loads of simply supported and uniaxially loaded rectangular plates with elliptical cutouts. The results indicated that the optimal shapes were obtained in accordance with the Constructal Principle of "Optimal Distribution of Imperfections", showing that the Constructal Design method can be satisfactorily employed in mechanic of materials problems.
- ItemOtimização geométrica de placas com enrijecedores submetidas à flexão(2012) Silveira, Thiago da; Correia, Anderson Luis Garcia; Silva, Caio César de Castro da; Rocha, Luiz Alberto de Oliveira; Real, Mauro de Vasconcellos; Santos, Elizaldo Domingues dos; Isoldi, Liércio AndréAs placas enrijecidas são muito utilizadas em estruturas navais. Quando estas estruturas estão sob forte ação de cargas de flexão, é necessário que os reforços contribuam para a redução da deflexão da placa. O Método de Elementos Finitos (MEF) pode ser utilizado para obter os valores da deflexão resultante de cargas de flexão sobre a placa. Para otimizar a geometria da placa enrijecida faz-se uso da Teoria Constructal desenvolvida por Adrian Bejan. Com as geometrias otimizadas, é possível a obtenção de deflexões que apresentam melhoria de aproximadamente 84% em relação às placas sem enrijecedores.
