Abstract:
I propose in this paper the plausibility of a competence qualified as argumentative; I take, then, the concept of argumentation from Language Argumentation Theory, that is, the notion settled on a semantic-enunciative perspective. On the other hand, I regard a concept of competence as intersubjectivity, comprising both pragmatist and communicative views, and
social practice, comprising the sociological view. My purpose is based on the
analysis of data from aphasic subjects. The concern, in these terms, on
aphasia – language impairment caused by brain lesion –, precisely for the
premise that the non-integrity of language does not silence these subjects
discursively, is a position that challenges the Chomskyan postulate relatively
to the notion of competence
Neste artigo, postulo a plausibilidade de uma competência predicada como argumentativa; para tanto, assumo a noção de argumentação encontrada na Teoria da Argumentação na Língua, ou seja, uma noção fundamentada numa perspectiva semântico-enunciativa, por outro lado, me
valho de uma concepção de competência fundamentada em noções como intersubjetividade, em que surgem as visões pragamaticista e comunicacional,
e prática social, em que surge a visão sociológica. Cabe destacar que minha
proposta se assenta na análise de um dado de sujeitos com afasia,
comprometimento de linguagem decorrente de lesão cerebral, justamente pela
premissa de que a não-integridade da língua não os silencia discursivamente,
posição que compromete o postulado chomskyano relativamente à noção de
competência.