Abstract:
Os "Espelhos de Príncipe" foram manuais difundidos dos séculos XIII ao XVIII na Europa, principalmente na Itália e na França. Através deles, eram ditadas as formas de conduta que os Príncipes deveriam seguir para exercer um bom governo. Maquiavel, com sua obra "O Príncipe", e Voltaire, com sua obra "A Princesa de Babilônia", foram os principais expoentes dessa forma de pensar seus governos. Com base na teoria de Jörn Rüsen sobre consciência histórica, no sentido de que só se aprende a história a experienciando, surgiu a seguinte questão: como poderei dar a oportunidade de o aluno, do 1° e do 2° ano do Ensino Médio, experienciar esse passado em que Maquiavel e Voltaire expressaram suas ideias de como deveriam agir seus governantes para garantir um bom governo? Nessa perspectiva, busquei unir ensino de História e História em Quadrinhos (HQ) a partir de uma didática da História que possibilite ao aluno experienciar esses rastros do passado, já que, nos últimos anos, as HQs vêm adentrando com força no meio escolar e se tornando uma fonte não só de entretenimento, mas também de pesquisa histórica. E é nesse sentido que apresento como produto uma HQ, por meio de uma linguagem mais atrativa, e um manual, que é o próprio TCM, o qual irá auxiliar o professor para apresentar as ideias de Maquiavel e Voltaire aos seus alunos.
The "Mirrors of Prince" were manuals disseminated from the 13th to the 18th centuries in Europe, mainly in Italy and France. Through them, the forms of conduct that the princes should follow to exercise a good government were dictated. Machiavelli, with his work "The Prince", and Voltaire, with his work "The Princess of Babylon", were the main exponents of this way of thinking in their governments. Based on Jörn Rüsen's theory of historical awareness, in the sense that history is only learned by experiencing it, the following question arose: how can I give the opportunity for the 1st and 2nd year of high school student to experience this past in which Machiavelli and Voltaire expressed their ideas of how their rulers should act to ensure a good government? From this perspective, I sought to unite the teaching of History and History in Comics (Comic) from didactics of History that allows the student to experience these traces of the past, since, in recent years, the comics have been entering the school environment with force and making it a source not only for entertainment but also for historical research. And it is in this sense that I present as a product a comic, through a more attractive language, and a manual, which is the TCM itself, which will help the teacher to present the ideas of Machiavelli and Voltaire to their students.