Abstract:
Este trabalho, eminentemente teórico, tem por objetivo demarcar a necessidade da
produção de práticas psi potencializadoras da vida, comprometidas com a criação
de formas novas de existência singulares e coletivas em contextos educacionais.
Para tanto, parte-se de reflexões sobre o modo como as relações entre Psicologia e
Educação vêm se processando historicamente no Brasil, destacando-se a crítica às
interfaces que mascaram as condições históricas que (re)produzem relações sociais
de dominação/submissão e suas variadas formas de discriminação e violência. Em
contraposição, defende-se a necessidade de relações estéticas e éticas, pois estas se
caracterizam pela experimentação e constituição de relações sociais mutuamente
constitutivas cujo foco é a sensibilidade e o acolhimento à diversidade que caracteriza
a condição humana.
The objective of this eminently theoretical work is to demarcate the need for the production of psi practices that empower life, committed to the creation of new forms of singular and collective existence in educational contexts. It starts with reflections on the way in which relationships between Psychology and Education have been historically constructed in Brazil, highlighting the criticism of the interfaces which mask the historical conditions that(re)produce social relationships of domination/submission and their various forms of discrimination and violence. In contraposition, it defends the need for aesthetic and ethical relationships, since these are characterized by experimentation and constitution of mutually constitutive social relationships, which focus on sensibility and embracing the
diversity that characterizes the human condition.