Abstract:
A região Amazônica tem alcançado destaque mundial, tanto por sua extensão, pois perpassa vários países que compõem a América do Sul, inclusive o Brasil, quanto pela sociobiodiversidade que apresenta. O objetivo desse artigo é conhecer como os professores da educação básica percebem discursos que circulam sobre a Amazônia. A pesquisa é qualitativa e tem como como instrumento metodológico a entrevista projetiva semiestruturada. As análises revelaram discrepâncias entre o discurso científico e o desejo dos amazônidas. De modo que resquícios de uma ciência moderna puderam ser identificados no modo como os cientistas se posicionaram sobre o desenvolvimento, que se mostrou diferente da compreensão que os sujeitos da pesquisa têm do mesmo processo.
The Amazon region has achieved global prominence both by its length and by its
sociobiodiversity. The aim of this paper is to know how the basic education teachers perceive circulating discourses on Amazon. The research, a qualitative approach, presented as a methodological tool projective semi structured interview. We observed that teacher' knowledge on the Amazon, are relevant and strongly marked by the history of the region. We affirm this because the records analyzed are permeated with thoughts about the processes of domination and exploitation which the Amazon was submitted. Teachers incorporate multiple dimensions in the discussion about development. Based on analysis of these discourses on Amazon, development and sustainability, it is essential that the science education adopts the perspective that discusses the relationship between Science, Technology and Society (STS) in a historical approach, to thereby establish conditions for a critical education, empowering teachers and students for decision making.