Browsing IMEF - Instituto de Matemática, Estatística e Física by Title

Sort by: Order: Results:

  • Soft and hard QCD in charmonium production 

    Mariotto, Cristiano Brenner; Ducati, Maria Beatriz de Leone Gay; Ingelman, Gunnar (2002)
    Hard and soft QCD dynamics are both important in charmonium hadroproduction, as presented here through a next-to-leading order QCD matrix element calculation combined with the colour evaporation model. Observed xF and p⊥ ...
  • Some results and problems on advection-diffusion equations 

    Silva, Pablo Gustavo Albuquerque Braz e; Schütz, Lineia; Zingano, Paulo Ricardo de Avila (2009)
    We describe a Moser-type iteration procedure to derive decay esti- mates for solutions u(_; t) of very general advection-di_usion equations in n-dimensional space, assuming u(_; 0) = u0 2 Lp(Rn), 1 _ p < 1. A number of ...
  • Squeezed correlations of strange particles antiparticles 

    Padula, Sandra dos Santos; Dudek, Danuce Marcele; Socolowski Junior, Otavio (2010)
    Squeezed correlations of hadron-antihadron pairs are predicted to appear if their masses are modified in the hot and dense medium formed in high energy heavy ion collisions. If discovered experimentally, they would be an ...
  • Squeezed particle-antiparticle correlations 

    Padula, Sandra dos Santos; Dudek, Danuce Marcele; Socolowski Junior, Otavio (2009)
    A novel type of correlation involving particle-antiparticle pairs was found out in the 1990’s. Currently known as squeezed or Back-to-Back Correlations (BBC), they should be present if the hadronic masses are modified in ...
  • Students modelling environmental issues 

    Santos, Arion de Castro Kurtz dos; Thielo, Marcelo Resende; Kleer, Ana Alzira (1997)
    This work is based on a Brazilian project that aims to promote the use of a semi-quantitative tool with students (11 - 18 years old) in topics about local environmental problems. The paper presents the VISQ program, a ...
  • A study of <V2> with NeXSPheRIO 

    Andrade, Rone Peterson Galvão de; Hama, Yogiro; Grassi, Frédérico; Socolowski Junior, Otavio; Kodama, Takeshi (2007)
    Elliptic flow at RHIC is computed event by event with NeXSPheRIO. Reasonable agreement with experimental data on v2(h) and v2(pt) is obtained. Various effects are studied as well: equation of state (with or without critical ...
  • Supernova & uma casca de noz: um estudo sobre a transição da SN 2014c de tipo I para tipo II 

    Vargas, Felipe Ventura (2019)
    Supernovae são o estágio final de evolução de estrelas massivas e um fenômenos amplamente estudado na astrofísica. A classificação atual de supernova é baseada em seu espectro existindo dois tipos principais de supernova ...
  • Supersymmetric 3-3-1 model 

    Montero, Juan Carlos Garcia; Pleitez, Vicente; Rodriguez, Marcos Cardoso (2002)
    We build a complete supersymmetric version of a 3-3-1 gauge model using the superfield formalism. We point out that a discrete symmetry, similar to R symmetry in the minimal supersymmetric standard model, is possible to ...
  • Supersymmetric 3-3-1 model with right-handed neutrinos 

    Montero, Juan Carlos Garcia; Pleitez, Vicente; Rodriguez, Marcos Cardoso (2004)
    We consider the supersymmetric extension of the 3-3-1 model with right-handed neutrinos.We study the mass spectra in the scalar and pseudoscalar sectors, and for a given set of the input parameters, we find that the ...
  • A Supersymmetric 3-4-1 model 

    Rodriguez, Marcos Cardoso (2007)
    We build the complete supersymmetric version of a 3-4-1 gauge model using the super-eld formalism. We point out that a discrete symmetry, similar to the R-symmetry in the minimal supersymmetric standard model, is possible ...
  • Tecendo um texto coletivo: uma experiência colaborativa/cooperativa 

    Laurino, Débora Pereira; Sato, Luciane Sayuri; Maraschin, Cleci (2000)
  • Tecnologia como produção de aprendizagem na educação em ciências 

    Moares, Maritza Costa; Laurino, Débora Pereira; Machado, Celiane Costa (2009)
    Esse artigo analisa o uso da robótica educacional e sua contribuição para o conhecimento da ciência, identificando as aprendizagens possíveis em sala de aula. Na pesquisa utiliza-se uma adaptação do método clínico ...
  • Tecnologias da informação e comunicação: a robótica possibilitando a aprendizagem das ciências em sala de aula 

    Machado, Celiane Costa; Moraes, Maritza Costa; Pereira, Débora Laurino (2009)
    Esse artigo analisa o uso da robótica educacional e sua contribuição para o conhecimento da ciência, identificando as aprendizagens possíveis em sala de aula. Na pesquisa utiliza-se uma adaptação do método clinico piagetiano ...
  • Tecnologias da informação e comunicação: a robótica possibilitando a aprendizagem das ciências em sala de aula 

    Moraes, Maritza Costa; Laurino, Débora Pereira; Machado, Celiane Costa (2009)
    Esse artigo analisa o uso da robótica educacional e sua contribuição para o conhecimento da ciência, identificando as aprendizagens possíveis em sala de aula. Na pesquisa utiliza-se uma adaptação do método clinico piagetiano ...
  • Tecnologias digitais de informação e comunicação como ferramenta de acessibilidade no ensino de química 

    Mariot, Alini (2020)
    Historicamente, os surdos são, em sua maioria, marginalizados nos processos educativos e, em cursos de Ciências Exatas, muitas vezes falham em obter os conhecimentos científicos e tecnológicos devido à abstração de ...
  • Temas estruturadores em sala de aula: o desafio da contextualização no ensino de física 

    Mackedanz, Luiz Fernando; Araújo, Rafaele Rodrigues de; Silva, Grasiele Ruiz; Santana, Rúbia da Costa (2010)
    Neste trabalho apresentamos um estudo sobre uma proposta de abordagem no ensino de Física, através dos temas estruturadores que se encontram nas Orientações Complementares Educacionais aos Parâmetros Curriculares Nacionais ...
  • Temas estruturadores em sala de aula: O desafio da contextualização no ensino de física 

    Mackedanz, Luiz Fernando; Araújo, Rafaele Rodrigues de; Silva, Grasiele Ruiz; Santana, Rúbia da Costa (2010)
    Neste trabalho apresentamos um estudo sobre uma proposta de abordagem no ensino de Física, através dos temas estruturadores que se encontram nas Orientações Complementares Educacionais aos Parâmetros Curriculares Nacionais ...
  • Tempestade severa - um estudo de caso utilizando imagens de satélite e campos de simulação do modelo de mesoescala MM5 

    Zepka, Gisele dos Santos; Gomes, Diego da Silva; Drews Junior, Paulo Lilles Jorge; Gomes, Sebastião Cícero Pinheiro (2006)
    A dinâmica da atmosfera é evidentemente bastante complexa, visto que muitos são os processos físicos envolvidos na formação e evolução de fenômenos atmosféricos. As tempestades com descargas elétricas destacam-se dentre ...
  • Teoria da resposta ao item (TRI): estimação bayesiana da habilidade de indivíduos 

    Spenassato, Débora; Kinas, Paul Gerhard (2009)
    Este artigo tem por objetivo apresentar uma simulação da estimativa dos parâmetros das habilidades de indivíduos sujeitos a um teste, utilizando o método da Teoria da Resposta ao Item (TRI). Para isso, foi feito uma análise ...
  • Teoria da Resposta ao Item: inferência Bayesiana em Modelos Simétrico e Assimétrico 

    Spenassato, Débora (2011)
    No presente estudo discutimos a modelagem de dados dicotômicos através da inferência bayesiana, utilizando o método de Monte Carlo via Cadeias de Markov (MCMC) para modelos da Teoria da Resposta ao Item (TRI) de três ...