Abstract:
As trajetórias de formação de quatro educadoras da EJA constituem o campo de
estudo desta Tese, que tem como propósito compreender o que contam as
educadoras de jovens e adultos sobre os ambientes que as constituem.
Entrelaçando trajetórias, organizo este estudo em percursos, que narram histórias
de vida, incluindo minha trajetória profissional e as trajetórias das professoras,
propondo um diálogo com os teóricos que fundamentam a Educação de Jovens e
Adultos, e a Educação Ambiental. Como opção metodológica para o
desenvolvimento desta pesquisa de cunho qualitativo, busco orientações na
abordagem (auto)biográfica, que encaminhou o processo de produção de
informações, a partir das narrativas, assim como também orientou a análise textual
das narrativas expressas pelas quatro educadoras, possibilitando conhecer os
percursos realizados por cada uma, interpretando os sentidos dados aos seus
ambientes de formação. A análise das narrativas mostra que a formação e as
práticas educativas, assim como as especificidades da EJA foram evidenciadas
pelas educadoras, revelando a realidade e o movimento desta modalidade de ensino
na história da educação brasileira. Elas mostraram que a docência na EJA ainda é
vivida sem a formação acadêmica específica e que esta vai sendo construída na
prática profissional, especialmente, na relação com os alunos no espaço da sala de
aula. Embora não deixem de indicar a importância da participação nos seminários,
cursos, congressos, bem como, da contribuição das leituras individuais e das trocas
de experiências com os colegas como constitutivos dos ambientes formativos;
denunciam de forma contundente a escassez de políticas públicas permanentes
para a formação dos educadores da EJA.
This dissertation aims at studying the educational trajectories of four educators of a
special teaching learning program of Education for Youngsters and Adults. Thus, the
objective is to understand what those educators have to say about the environments
that constitute them. By twining trajectories, I have organized this study in pathways
that narrate life stories including my own professional career and the career of those
educators in order to propose a dialog with the theoretical authors who underlie the
Education for Youngsters and Adults as well as the Environmental Education. As the
methodological option for the development of this research is of a qualitative nature, I
searched for orientations in the (auto)biographical approach. Such approach has
guided the process of data collection from the narratives and also it has oriented the
textual analysis of these narratives which were expressed by the four educators,
enabling the possibility of knowing the pathways performed by each one of them and
interpreting the meanings given to their educational environments. The analysis of
the narratives depicts that the educational background and the educational practice
as well as the specificities of the Education for Youngsters and Adults were
evidenced by the educators revealing the reality and the movement of this modality in
the history of teaching in the Brazilian educational system. These have shown that
the teaching in this special program of Education for Youngsters and Adults is still
being done without the specific academic education which is being built along with
the professional practice particularly related to the students within the classroom
environment. Although the educators do indicate the importance of participating in
seminars, courses, congresses as well as the importance of the individual readings
and the sharing of experiences with their peers, as relevant aspects constitutive of
creating environments; they also peach in a very scathing way about the lack of
permanent public policies for the educational formation of educators who are willing
to work with and for the Education for Youngsters and Adults.