Abstract:
O artigo trata da descrição e dos resultados alcançados por uma proposta pedagógica
em Educação Ambiental (EA) formal, possível de ser aplicada no Colégio Técnico
Industrial da Universidade Federal do Rio Grande (CTI/FURG), hoje denominado
IFRS1
, originada na pesquisa científica realizada pelo autor no Mestrado em
Educação Ambiental – MEA/FURG (2003/2006), com fundamentos nos Princípios
da Dinâmica de Sistemas, na ferramenta de modelagem computacional STELLA e no
currículo da disciplina Gestão pela Qualidade Total (GQT), ministrada pelo autor, na
referida instituição de ensino público federal.
This paper deals with the description and the results gotten by a pedagogical
proposal in formal Environmental Education (EA) which was carried out with
students at the Colégio Técnico Industrial (CTI/FURG), a technical school that belongs to the Universidade Federal do Rio Grande and whose name has changed
to Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
(IFRS). The project resulted from the scientific research that was done by the
author in his Master’s Program in Environmental Education - MEA/FURG
(2003/2006). It is based on the principles of System Dynamics, on the STELLA
computer modeling program and on the curriculum of the discipline Total Quality
Management (TQM) which is taught by the author in the federal technical school.